Deze Belgische modemerken dragen alvast hun steentje bij
Wist je dat minder dan 1% van de kleding wordt gerecycleerd tot nieuwe kledingstukken? De mode-industrie genereert circa 15 kilo afval per jaar voor elke persoon op de planeet. Denk maar aan een stortplaats ter grootte van Frankrijk, gevuld met weggegooide kleding en textiel. Juist daarom wordt de belangstelling rond circular fashion alleen maar groter bij vele modemerken en retailers in 2021. Tijd voor refuse, reduce, reuse & recycle!
De term ‘circular fashion’ is nog niet zo lang gekend, maar groeit snel tot een van de meest omarmde duurzaamheidsconcepten in de mode-industrie. Het is een concept waarin afval en vervuiling worden weggewerkt, producten en materialen zo lang mogelijk in gebruik worden gehouden, door hergebruik en recycling, en waarin natuurlijke systemen worden geregenereerd.
Zowel grote sportmerken van Nike tot Adidas, als modemerken en retailers zoals Stella McCartney, MUD Jeans, Whimsy and Row en OhSevenDays, proberen op tal van manieren te innoveren. Van het produceren van duurzame stukken van gerecycleerde materialen, tot het aanbieden van diensten die de levenscyclus van je kleding verlengen, zoals verhuren, repareren en doneren. Verschillende Belgische modemerken doen zeker niet onder, daarom zetten we deze brands in de kijker onder het moto #ikkoopbelgisch.
Duurzaam en sexy met la fille d’O
In 2003 creëerde Murielle Scherre een inspirerend rolmodel, haar eigen schaamteloze Eva, een krachtpatser gevormd naar de mensen die haar persoonlijk inspireerden. La fille d’O is Belgische avant-garde lingerie die je lichaam ondersteunt en tegelijk versterkt. Alle lingerie, badmode en bovenkleding zijn ontwerpen die anderen niet kunnen, willen of durven maken en terwijl verrassen en ondersteunen. La fille d’O is zeer betrokken om alle producten zo duurzaam en ethisch mogelijk te maken. Er wordt niks weggegooid en ze herstellen zelfs je favoriete item zodat je het nog wat langer kan dragen. De productie loopt ook volledig in België.
Koop je perfecte stuk via hun website (prijzen tussen €100 en €250).
Eco-friendly in Day- en Activewear
Go as u.r, Recto Verso en Pure By Luce zijn drie Belgische sportmerken die future proof en on-the-go fashion ontwerpen en creëren. Deze merken geloven sterk in het beschermen van het milieu door een waste-to-wear systeem en een 100% Belgische productie. Daarnaast zijn de merken volledig authentiek. Zo focust Recto Verso zich om klasse en avontuur te combineren, terwijl Go as u.r. kleuren, beweging en expressie vertaalt in krachtige eenvoud en vrijheid. Pure by Luce is een op reizen geïnspireerde kledinglijn voor de sportieve, bewuste en verfijnde vrouw.
Koop je day- en activewear van go as u.r hier (prijzen tussen €55 en €250), van Recto Verso hier (prijzen tussen €95 en €225), en van Pure By Luce hier (prijzen tussen €59 en €89).
Sustainable and still fabulous
Dankzij de duurzame Belgische modemerken Sé-em en Mardi Editions zie je er super fashionable uit en draag je ook je steentje bij aan de planeet! Sé-em is een nieuw Belgisch merk dat volledig gebaseerd is op circulaire economie en zero-waste ethiek. Charlotte Mounzer, de oprichtster van SE-EM, is niet onbekend in de modewereld. Ze werkte voor Marc-Philippe Coudeyre, KRJST, Elie Saab en Balenciaga. Tijdens haar loopbaan in Parijs, realiseerde ze zich dat veel stukjes stof of annuleringen van stofvoorraden werden weggegooid. Charlotte zag meteen een kans om deze materialen, van superieure en zeer fijne kwaliteit, te hergebruiken en ze een nieuw leven te geven! De producten worden ontworpen in België en gemaakt in Libanon, het land van herkomst van haar vader.
Mardi Editions is tijdloze prêt-à-porter voor vrouwen. De kleren zijn super likeable en gemaakt om lang mee te gaan. Alle stuks worden in Brussel ontworpen en gemaakt in Porto. De stoffen zijn ook 100% natuurlijk.
Koop je favoriete item van Sé-em op hun website (prijzen tussen €50 en €395), en Mari Editions hier (prijzen tussen €98 en €425).
Duurzame jeans van HNST
Wist je dat veel kledingstukken niet ontworpen zijn voor recycling? Knopen, polyester labels, ritsen… verhinderen dat de items gerecycleerd kunnen worden. Bij de meeste denimbrands wordt het bovenste deel van de jeans, dat alle harde onderdelen en labels bevat, afgesneden en weggegooid. Daarom ontwikkelde Antwerpse denimlabel HNST (verwijzing naar het woord “honest”) een duurzame jeans collectie. Een radicaal circulair productieproces van jeans die inzet op stijl, duurzaamheid en kwaliteit!
Wist je dat? Er normaal voor het maken van een jeansbroek ongeveer 3kg ruwe katoen en maar liefst 7000! liter water nodig is? Bij een jeans van HNST is dit slechts 361 liter water, dat is 95% minder. Verder gebruikt men 56% gerecycleerd katoen en maar 23% Grieks katoen, dat is beter voor de mens en planeet.
Benieuwd hoe HNST dat nu precies allemaal waarmaakt en hoe het systeem ineen zit? Lees verder op hun website (about). Uiteraard kan je er ook hun mooie collectie terugvinden, zowel voor vrouwen als mannen!
Koop je duurzame jeans via hun website (prijs €135).
Of de overstap naar een circulaire fashion economie een oplossing kan bieden voor de bedrijven die afhankelijk zijn van voortdurende groei, steeds grotere productievolumes en het verlangen van consumenten naar nieuwigheid, is de vraag. Maar elke poging om over te stappen naar een meer circulair model levert voordelen op in het verminderen van afval en vervuiling! So Use it Up, Wear It Out, Make it Do or Do Without!